• https://www.facebook.com/%C3%87erkes-Haklari-Inisiyatifi-1720870914808523/
  • https://twitter.com/CerkesHaklari
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi6
Bugün Toplam114
Toplam Ziyaret681814
Döviz Bilgileri
AlışSatış
Dolar6.84806.8755
Euro7.75457.7856
Semerkew
Erol Kılıç Kutelia
erolkutalia@hotmail.com
KUZEY KAFKASYA'DA VE DİASPORA'DA “AYHABI”, “TAHMADA”, “ABIRG” SOSYAL STATÜLERİ
02/07/2019

Kuzey Kafkas Halklarında “ayhabı”, “tahmada”, “abırg” sosyal statü ünvanları çok önem arz etmektedir.

Bu kanaat önderlerinin Kuzey Kafkas Halklarının toplum yaşantısında çok özel yerleri vardır.

Anavatan Kuzey Kafkasya coğrafyasında, ayhabı, tahmada, abıg ünvanlarını taşıyanlar, eğitim seviyesi yüksek, bilgi birikimleri fazla, entelektüel, objektif düşünen, paylaşım ve empati düzeyleri çok yüksek kişiler olduklarını görmekteyiz.

Diasporanın bir kısmında ise zaman zaman bu özelliklere sahip olmayanları görmekteyiz. Hayatlarında Teksas, Tomiks gibi çocuk kitaplarını dahi okumayan kişilerin ayhabı, tahmada, abırg olarak ortaya çıktıklarına şahit olmaktayız.

Okumayan, okuduğunu anlamayan, araştırmayan, karşılaştırmayan sorgulamayan, paylaşım duygusundan uzak, objektif düşünmeyen adil davranmayan ayhabı, tahmada ve abıglar toplumumuza bir katkıları olamayacakları gibi, kalıcı izler bırakan zararları olacaktır.

Kuzey Kafkas Halklarının sosyal, kültürel yaşamlarında bu sosyal statüdeki büyüklerin çok özel bir yeri vardır.

Yaşının ilerlemiş olması o kişiyi ayhabı, tahmada ve abırg yapamaz.

Ayhabı, tahmada, abırg toplumun tüm kesimlerinin onayladığı kişiler olmalıdır. Hiç kimse “ben ayhabıyım”, “tahmadayım”, “abırgım” diye ortaya çıkıp bu statülere kavuşamaz.

Ayhabı, tahmada, abırgın bir dünya görüşü,bir duruşu, toplum içinde güven duygusu yaratması, objektif davranması, Kuzey Kafkas Halklarının yazılı olmayan ama yaptırım gücü çok fazla''HABZE'' denilen anayasasını iyi bilmesi gerekir.

Abırg, toplum içinde en büyük fahri sosyal statüdür. Abıg sadece yaşlı biri değil, önemli kararlar veren bir kanaat önderidir. Onun tecrübesi, adil ve birleştirici özelliği çok mühimdir.

Diasporada ayhabı, tahmada, abırg sosyal statülerine uygun kişiler tıpkı anavatan Kuzey Kafkas coğrafyasında olduğu gibi okuyan, araştıran, karşılaştıran, analiz yapan, adil davranan, objektif düşünen, klasik ve çağdaş düşünce yapısını sentezleyen, entelektüel kişiler olmalıdır.

Abhazlar, Adigeler, Çeçenler, Osetler, İnguşlar, tüm Dağıstan halkları yani diasporda yaşayan hepimizin, “ayhabı”, “tahmada”, “abırg” sosyal statülerini yeniden tarif edip ve tanımlamamızın zamanı gelmiştir.

    Ayhabı, tahmada, abırg sadece kendileri için karar alan kişiler değil, tüm toplum için karar veren saygın kişilerdir. Aldıkları tüm kararlar bağlayıcı olup, sosyal yaşantımızda uzun yıllar büyük iz bırakır.


429 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

GÜRCİSTAN'DA DİASPORİK HALK OLMAK - 08/07/2020
Barış, size de, bize de, Kafkasyamıza da, dünyamıza da gerekli. Homojen bir Gürcistan hayalinizden vazgeçin! Halkların kardeşliğinden korkmayın. Kafkasya size de bize de yeter.
İki benzer ülke, iki benzer halk: ABHAZYA VE ABHAZLAR; KORSİKA VE KORSİKALILAR - 14/06/2020
Abhazçada sülale (AJÜLA) çift anlamlıdır. Sülale ve halk. Ülke ve devlet söz konusu olunca HALK ortak paydamız olmalı ve ön plana çıkmalıdır…
LİBERAL EKONOMİNİN ÖNCÜSÜ ABHAZ PRENS SABAHADDİN KOZBA - 02/02/2020
Prens Sabahaddin İsviçre'de bir grup sosyolog tarafından oluşturulan ''LE PLAY'' sosyolojik ekolünü benimsemiş, bu ekolün büyük bir savunucusu olmuş, Osmanlı coğrafyasının en büyük, en ünlü sosyoloğu haline gelmişti.
2020 YILI, ÖNCE DOĞA, SONRA İNSANLIK YILI OLABİLİR Mİ? - 27/12/2019
2020 yılının önce doğayı, sonra insanlığı öne çıkaran bir yıl olması dileklerimle. Herkesin, her kesimin yeni yılını kutlar, saygı ve sevgiler sunarım.
ÇERKESLERİN ÜRDÜN TOPLANTISI GERİLİM YARATTI, TANSİYON YÜKSELTTİ - 14/11/2019
Bu toplantı bir daha gösterdi ki Kafkas Dernekleri Konfederasyonu’nun kurulma zamanı gelmiş, geçmektedir.
TAKRİR-İ SÜKÛN KANUNU VE KEMALİSTLER - 19/09/2019
Anadolu topraklarında yaşayan anadilleri, kültürleri, halk bilimlerini (folklör), inançları kimlikleri yıllarca insan haklarına aykırı baştan sona anti-demokratik olan bu Takrir-i Sükûn kanunu ile susturdular.
ASİMİLASYONCU POLİTİKALAR İFLAS EDERKEN - 09/08/2019
Her dönemde, her devirde, her askeri ve sivil darbe sonunda ATATÜRK ticareti yapan Kemalistler, asimilasyon metodlarınız artık iflas etti.
YİNE AYHABI, TAHMADA VE ABIRG ÜZERİNE - 13/07/2019
Bilindiği gibi, ayhabı, tahmada ve abırg sıfatlarının bizim toplumsal yaşantımızda çok önemli bir yeri var. Bu sosyal ünvanları taşıyan kişileri seçerken çok dikkatli ve titiz olmalıyız.
ASİMİLASYON İNSANLIK SUÇU İSE İŞTE SUÇLAR, İŞTE SUÇLULAR! - 20/05/2019
Siz bu toprakların hep iyi gün dostu oldunuz. Biz Çerkesler ve diğer kardeş halklar ise bu toprakların hep kara gün dostuyduk ve hep öyle kalmaya devam edeceğiz.
 Devamı
ÇOĞULCU TV
adigebze I-II
Nükte!

KISSADAN HİSSE

-Moğollar Buhara’yı kuşattıklarında, uzun süre şehri teslim alamadılar. Cengiz Han Buhara halkına bir haber gönderdi: Silahlarını bırakıp bize teslim olanlar güven içinde olacaklar, ama bize direnenlere asla eman vermeyeceğiz.

-Müslümanlar İki gurup oldu: Bir gurup; asla teslim olmayalım, ölürsek şehit, kalırsak Gazi olur, Şeref’imizle yaşarız dediler. Öbür gurup ise; kan dökülmesine sebep olmayalım, sulh iyidir, hem silah, hem de sayı olarak onlardan azız, gücümüz onlara yetmez, dediler ve teslim oldular.

-Cengiz Han, silah bırakanlara; teslim olmayanlara karşı bize yardımcı olun, galib geldiğimizde şehrin yönetimini size bırakalım dedi. Böylece İki müslüman gurup savaşmaya başladılar. Moğollar’ın da yardımı ile, teslim olanlar galib geldi. Savaştan sonra Cengiz Han teslim olanların silahlarının alınmasını ve kafalarının kesilmesini emretti. Sonra meşhur sözünü söyledi: “Eğer güvenilir olsalardı, bizim için kardeşleri ile savaşmazlardı. Kardeşlerine bunu yapanlar, yarın da bize yapar.”

 

Site İçi Arama

 

Google Site

 

Üyelik Girişi