• https://www.facebook.com/%C3%87erkes-Haklari-Inisiyatifi-1720870914808523/
  • https://twitter.com/CerkesHaklari
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi17
Bugün Toplam142
Toplam Ziyaret1053838
Döviz Bilgileri
AlışSatış
Dolar34.154834.2917
Euro37.097537.2462
Semerkew
Murat Özden
murathabracu@hotmail.com
MUSTAFA KEMAL DİKTATÖRLÜK TARTIŞMASININ NERESİNDEDİR ?
01/08/2021

Sevgili Okuyucular,

Bu başlıkta bir yazıyı kaleme almamın nedeni, ne Mustafa Kemal övgüsü yapmak, ne de Mustafa Kemal sövgüsü yapmaktır. Sadece kavramların yerli yerine oturtulup, normal koşullar altında tartışabileceğimiz ve konuşabileceğimiz bir iklimin yaratılmasına katkı sunmaya çalışmaktır.

“Kutsallaştırılan her şeyin, insan beynine takılmış bir pranga olduğunu” düşünürüm. Bu, sol kesimin Marksizmi kutsayan sosyalist metinleri için de, din için de, Kemalizm için de geçerlidir. Herkes ve her şey, daha iyisinin yapılabilmesi için eleştirilebilir ve eleştirilmelidir de. İnsanlığın doğmatik düşüncelerden arınıp daha ileri gidebilmesinin en önemli şartı, eleştirinin düzelmeye ve ilerlemeye hizmet edeceğine inanmaktır.

Mustafa Kemal’in de aşırı övülüp kutsallaştırılmasına karşı olduğumuz gibi, sövülüp itibarsızlaştırılmasına da kesinlikle karşıyız.

***

Öncelikle “Diktatör” kelimesinin açılımını yapalım: Latince dikte etmek, yukarıdan buyurmak, buyurgan, zorba gibi karşılıkları olduğunu söyleyebiliriz.

Diktatörlük ise, bir tek kişinin sonsuz ve mutlak yetkilerle donatıldığı yönetim biçimidir.

Günümüzde ve yakın geçmişteki diktatörlük biçimlerini kaba hatları ile ikiye ayırabiliriz.

İdeolojik Diktatatörlükler: Tek partinin ve tek liderin bir ideoloji etrafında mutlak yetkilerle donatıldığı yönetim biçimidir. İtalya’da faşizm, Almanya’da Nazizm, Rusya’da Stalinizm ideolojik diktatörlüklerin tipik örnekleridir.

Askeri Diktatörlükler: Güney Amerika’da ve dünyanın çeşitli yerlerinde askerlerin yönetimi silah zoruyla ele geçirmesi ile oluşan anti-demokratik yönetimlerdir. Türkiye’deki 1960 ve 1980 askeri darbeleri de askeri diktatörlüklerin tipik örneklerini oluşturmaktadır.

Diktatörlükler asla muhalefeti ve eleştiriyi kabul etmezler. Eleştirenler ve muhalefet edenler kolluk güçleri ve diktatörün emirlerini harfiyen yerine getirecek mahkemeler tarafından ezilip yok edilir.

***

Diktatörlüklerin genel özelliklerini çok kısa bir biçimde tasnif ettikten sonra Mustafa Kemal döneminin diktatörlükle ne kadar uyumlu olduğunu görelim. Mustafa Kemal dönemi “ideolojik diktatörlük”lere tipik bir örnektir. Türk ırkçılığının ve Kemalizmin partinin ideolojisi olduğu, liderin ilahlaştırılması ve ülkenin her yerine heykellerini diktirmesi tipik diktatörlük tipolojileridir. 1921 yalında Mustafa Suphi ve arkadaşları Karadeniz’de boğdurularak her türlü sol muhalefete son derece acımasız davranıldı. 17 Kasım 1924 tarihinde Kazım Karabekir başkanlığında Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası kuruldu. Mustafa Kemal’in en yakın silah arkadaşları, diktatörlüğe gidildiği gerekçesiyle bu partide toplandı. Rauf Orbay, Ali Fuat Cebesoy, Refet Bele, Adnan Adıvar, Halide Adip Adıvar ve İsmail Canbulat gibi çok önemli şahsiyetler bu partide yer aldı. Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası altı ay sonra kapatıldı ve yöneticiler ülkeye zararlı kişiler olarak polis takibine alındı ve itibarsızlaştırma süreci başlatıldı.

İstiklal Mahkemeleri de Kemalist yönetimin cellatlarıydı. Hiç bir üyesi hukukçu olmayan İstiklal Mahkemelerinde avukat ve savcı da yoktu. Mahkeme iddiaları sıralıyor ve hükmünü veriyordu. Mahkeme kararlarına itiraz da mümkün değildi.

Mustafa Kemal’in İzmir Suikastı davasını diktatörlüğünü pekiştirme anlamında bir fırsata çevirdiğini görüyoruz.  Bu dava ile ülkede ne kadar İttihatçı ve Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası yöneticisi varsa idam edilmiş, hapis cezasına çarptırılmış ya da yurt dışına kaçmıştır.

15-20 Ekim 1927 tarihinde Cumhuriyet Halk Fırkası ikinci kongresinde Milli Mücadele’yi kendine göre anlatan ve en yakın silah arkadaşlarına karşı en ağır yergileri yapan Mustafa Kemal diktatörlüğünü perçinliyordu.

Tek parti diktatörlüğü Mustafa Kemal’in ölümünden sonra da devam ediyor ve 1946 yılında çok partili hayata geçilmesiyle birlikte yeni bir dönem açılıyordu.


1286 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

ETHEM’İN, GÖNEN BALCI KÖYÜ’NDEN ARAP MAHMUT’A MEKTUBU. - 19/08/2024
Çerkes Diaspora tarihinde Balıkesir’in Gönen ve Manyas Çerkeslerine uygulanmış asimilasyon, inkar ve imha politikaları anlaşılmadan Türkiye Çerkesleri’nin neden bu kadar yoğun bir biçimde yok olduklarını anlamak mümkün değildir.
SÜRGÜNDEKİ ETHEM’İN HATIRATI DOLAYISIYLA TÜRK ORDUSUNA YAZDIĞI BİLDİRİ - 27/07/2024
Bizlere kitaplarda Kurtuluş Savaşı, ya da İstiklal Harbi diye öğretilen şey aslında bir iç savaştır. Bu savaşta Fransızlar, İtalyanlar ve Yunanlılar, verilen iç savaşın yanında bir ayrıntıdan ibarettir.
ETHEM’İN BOLŞEVİKLİĞİNE DAİR NOTLAR-3 - 01/07/2024
Çerkeslerin “Met Çunatuko İzzet” (Bilgin İzzet) dediği Yusuf İzzet Paşa, rafları kitap dolu bir odada Ethem beyi kabul etti. Solgun, halsiz görünüyordu. Heyecanlıydı, kalkarak Ethem beyi karşıladı, —“Memleketi bir felaketten daha kurtardın" dedi.
ETHEM’İN BOLŞEVİKLİĞİNE DAİR NOTLAR – 2 - 14/06/2024
Ticaret basımevini satın alarak kurduğu Yeni Dünya gazetesini başyazarlıkla birlikte Arif Oruç beyin buyruğuna vermişti. Yeni Dünya, sırtını Ethem beyin askeri gücüne, ününe dayayarak komünizmi savunuyordu.
ETHEM’İN BOLŞEVİKLİĞİNE DAİR NOTLAR - 03/06/2024
Ethem Bey’in iyi bir eğitimi olmadığı için onu eleştirenler, onun üstün meziyetlerinin farkında değildirler.
KIZILORDU KOROSU’NA GEÇİT YOK! - 25/04/2024
Her şeye rağmen bu konserlerin yapılmasında ısrar edilirse, Kızılordu Korosu'nu her şekilde protesto edeceğimizi ve pişman edeceğimizi de bilin!
ETHEM, CELAL BAYAR’A YAZDIĞI MEKTUPTA KÜRTLER İÇİN ÖZERKLİK, ÇERKESLER İÇİN AZINLIK HAKKI İSTEDİ. - 20/04/2024
Ethem meselesi bir çelişkiler yumağıdır. Ondan bir hain çıkarmaya çalışan güruh, onlarca kitap yazmasına rağmen henüz bunu başaramamıştır. Ondan bir kahraman çıkarmaya çalışanların eli de T.C. yasaları ve saldırıları nedeniyle bağlıdır.
ŞARK-I KARİB, ÇERKES TEAVÜN ÇEKİŞMESİNE BİR BELGE DAHA - 13/04/2024
Çok net şekilde Şark-i Karibcilerin bunak paşalar diye suçladığı Çerkes Teavün Cemiyeti’nin, istisnalar hariç, Çerkeslik için hiç bir gelecek tasavvurunun olmadığını görüyoruz.
ŞARK-I KARİB, ÇERKES TEAVÜN ÇEKİŞMESİ - 07/04/2024
Osmanlı döneminde Çerkesler iki önemli Cemiyet oluşturdular. Bunlardan birincisi 1908 yılında Çerkes Osmanlı paşaları tarafından kurulmuş olan “Çerkes İttihad ve Teavün Cemiyeti”dir. İkincisi 1921'de“Şark-ı Karib Çerkesleri Temini Hukuk Cemiyeti"dir.
 Devamı
adigebze I-II
Nükte!

KISSADAN HİSSE

-Moğollar Buhara’yı kuşattıklarında, uzun süre şehri teslim alamadılar. Cengiz Han Buhara halkına bir haber gönderdi: Silahlarını bırakıp bize teslim olanlar güven içinde olacaklar, ama bize direnenlere asla eman vermeyeceğiz.

-Müslümanlar İki gurup oldu: Bir gurup; asla teslim olmayalım, ölürsek şehit, kalırsak Gazi olur, Şeref’imizle yaşarız dediler. Öbür gurup ise; kan dökülmesine sebep olmayalım, sulh iyidir, hem silah, hem de sayı olarak onlardan azız, gücümüz onlara yetmez, dediler ve teslim oldular.

-Cengiz Han, silah bırakanlara; teslim olmayanlara karşı bize yardımcı olun, galib geldiğimizde şehrin yönetimini size bırakalım dedi. Böylece İki müslüman gurup savaşmaya başladılar. Moğollar’ın da yardımı ile, teslim olanlar galib geldi. Savaştan sonra Cengiz Han teslim olanların silahlarının alınmasını ve kafalarının kesilmesini emretti. Sonra meşhur sözünü söyledi: “Eğer güvenilir olsalardı, bizim için kardeşleri ile savaşmazlardı. Kardeşlerine bunu yapanlar, yarın da bize yapar.”

 

Site İçi Arama

 

Google Site

 

Üyelik Girişi